Frotaż liści. Klasa 4

Opracował i wykonał: Paweł Janoś 

FROTAŻ
Jak zacząć pracę?

1. Przygotuj minimum 1. liścia oraz kartkę papieru, ołówek miękki lub kredki.


2. Liścia (stronę z lepszą fakturą połóż do góry), przykryj kartką papieru i użyj ołówka lub kredek. Pocieraj kredką po kartce papieru.

3. Pierwsze efekty zobaczysz po krótkiej chwili.
Możesz użyć drugiego koloru, ale pamiętaj- zaczynamy od jasnych barw!

4. Użyłem koloru: 
- pomarańczowego,
- czerwonego,
- zielonego,
- fioletowego.


5. W kolejnym etapie dodałem kolejnego liścia i go odbiłem metodą frotażu. Później umieściłem kolejne liście.

6. Wszystkie liście odbiłem z użyciem kredek.
Zacząłem od jasnych barw, ponieważ łatwiej je zamalować.

7. Na zdjęciu przykład- jak może wyglądać odbitka, którą wykonałem metodą frotażu. 

8. Jeżeli coś Ci nie wyjdzie, to pamiętaj, żeby się tym nie przejmować. Możesz poprawić swoją pracę lub zacząć od początku.

INNY PRZYKŁAD FROTAŻU
Ułożyłem liście w kompozycji otwartej (o tym na innych lekcjach), od największego do najmniejszego.
W tym przykładzie pokolorowałem liście oraz tło.




Link do krótkiego filmiku o frotażu:
   
                               DEFINICJA FROTAŻU

Frottagefrotaż (fr. tarcie) – technika odciskania faktury dowolnych przedmiotów (np. drewna, tkaniny, liści, kamieni) na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem (lub innym podobnym narzędziem).

Technika użyta jako metoda artystyczna po raz pierwszy w latach 20. XX w. przez Maxa Ernsta. Artysta zainspirował się widokiem starej drewnianej podłogi. W jej zniszczonej powierzchni dostrzegał rozmaite figury. Chcąc je uwiecznić, położył na podłodze kartkę papieru i zaczął rysować po niej miękkim ołówkiem. W wyniku otrzymał rysunek, który przypominał mu tajemniczy las, zamieszkany przez stworzenia podobne do ptaków. Cała seria takich rysunków została przez niego opublikowana w 1926 pod tytułem Histoire Naturelle (historia naturalna).

Źródło definicji: www.wikipedia.pl

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak rytm i symetria porządkują formy budowli. Renesansowy plan budowli. Klasa 6

Zasada równowagi- PLANETY. Klasa 4

Fowizm- znaczenie i praca plastyczna. Klasa 7