Malujemy, rysujemy z natury. Obserwacja, interpretacja, inspiracja. Klasa 7

Opracował i wykonał: Paweł Janoś




Rzeczywistość (świat) możemy przedstawić na kartce, płótnie lub na innym podłożu plastycznym na 3 sposoby:

1. Obserwacja:
Uczniowie, którzy chcą wiernie obserwować i przedstawiać świat starają się naszkicować, zmierzyć proporcje i wybrać elementy krajobrazu, następnie odpowiednio przedstawić w zrównoważonej kompozycji barwnej pastelami olejnymi lub farbami plakatowymi.

2. Interpretacja:
Uczniowie interpretujący naturę w indywidualny sposób mogą daleko odbiegać od obserwowanych motywów, przekształcać je, deformować i łącznie z nimi przedstawiać przedmioty wyobrażone w wymyślonej, wybranej kolorystyce pastelami olejnymi lub farbami plakatowymi. Takie działanie może przypominać pracę artystów spotykających się na plenerach twórczych i wykonujących tam np. prace o charakterze abstrakcyjnym.

3. Inspiracja:
Uczniowie, którzy swobodnie inspirują się naturą, mogą wybrać zaobserwowane elementy krajobrazu i na przykład zmienić ich rozmieszczenie, wielkość, barwy, mogą coś pominąć i stworzyć inny układ kompozycyjny niż bezpośrednio zaobserwowany – malują farbami plakatowymi lub pastelami olejnymi.

Opis obserwacji, interpretacji, inspiracji pochodzi z:  "Poradnik nauczyciela. Plastyka", autorzy: Beata Mikulik, Barbara Neubart, wydawnictwo WSiP.

Co nam będzie potrzebne:
- do wyboru: pastele olejne, farby plakatowe,
- kubek na wodę,
- pędzelki,
- rolka z papieru toaletowego lub inna tektura,
- ołówek,
- biała kartka papieru,
- gumka do mazania.

Czego użyłem do stworzenia pracy plastycznej:
- biała kartka papieru,
- farby tempery (kolor: biały, żółty, czerwony, zielony, niebieski, fioletowy, czarny),
- kubek na wodę,
- pędzelki: trzy rozmiary,
- rolka z papieru toaletowego.

ETAPY TWORZENIA PRACY PLASTYCZNEJ:

Uwaga: farbę kładziemy warstwami!!!




















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak rytm i symetria porządkują formy budowli. Renesansowy plan budowli. Klasa 6

Zasada równowagi- PLANETY. Klasa 4

Fowizm- znaczenie i praca plastyczna. Klasa 7