Malujemy, rysujemy z natury. Obserwacja, interpretacja, inspiracja. Klasa 7
Opracował i wykonał: Paweł Janoś
Rzeczywistość (świat) możemy przedstawić na kartce, płótnie lub na innym podłożu plastycznym na 3 sposoby:
1. Obserwacja:
Uczniowie, którzy chcą wiernie obserwować i przedstawiać świat starają się naszkicować, zmierzyć proporcje i wybrać elementy krajobrazu, następnie odpowiednio przedstawić w zrównoważonej kompozycji barwnej pastelami olejnymi lub farbami plakatowymi.
2. Interpretacja:
Uczniowie interpretujący naturę w indywidualny sposób mogą daleko odbiegać od obserwowanych motywów, przekształcać
je, deformować i łącznie z nimi przedstawiać przedmioty wyobrażone w wymyślonej, wybranej kolorystyce pastelami olejnymi lub farbami plakatowymi. Takie działanie może przypominać pracę artystów spotykających się na plenerach twórczych
i wykonujących tam np. prace o charakterze abstrakcyjnym.
3. Inspiracja:
Uczniowie, którzy swobodnie inspirują się naturą, mogą wybrać zaobserwowane elementy krajobrazu i na przykład zmienić
ich rozmieszczenie, wielkość, barwy, mogą coś pominąć i stworzyć inny układ kompozycyjny niż bezpośrednio zaobserwowany – malują farbami plakatowymi lub pastelami olejnymi.
Opis obserwacji, interpretacji, inspiracji pochodzi z: "Poradnik nauczyciela. Plastyka", autorzy: Beata Mikulik, Barbara Neubart, wydawnictwo WSiP.
Co nam będzie potrzebne:
- do wyboru: pastele olejne, farby plakatowe,
- kubek na wodę,
- pędzelki,
- rolka z papieru toaletowego lub inna tektura,
- ołówek,
- biała kartka papieru,
- gumka do mazania.
Czego użyłem do stworzenia pracy plastycznej:
- biała kartka papieru,
- farby tempery (kolor: biały, żółty, czerwony, zielony, niebieski, fioletowy, czarny),
- kubek na wodę,
- pędzelki: trzy rozmiary,
- rolka z papieru toaletowego.
ETAPY TWORZENIA PRACY PLASTYCZNEJ:
Uwaga: farbę kładziemy warstwami!!!
Komentarze
Prześlij komentarz